четверг, 19 марта 2020 г.

Блог для дистанційного навчання учнів 6-Б класу вчителя Авдєєнко В.О.


                                        Учитель Авдєєнко В.О.
                                 Термін 16.03.2020-20.03.2020 р.р.
                                                Українська мова
6 клас
1.       Неозначена форма дієслова ( інфінітив) та особові форми дієслова.
Підказка:
Дієслово має 5 форм ( див.зошит).
Інфінітив – початкова форма, має суфікс ти, не має закінчення. Може бути будь-яким членом речення.

Особові форми : мию, шию, терпить, розглядають тощо. При їх творенні використовуємо займенники я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони.
https://vseosvita.ua/library/neoznacena-forma-dieslova-infinitiv-ta-osobovi-formi-49106.html
       2.-3.  Не з дієсловами.
           Підказка: пишемо окремо ( є певні винятки , які ми розглянемо пізніше).
Домашнє завдання: скласти 4 речення з інфінітифом, підкреслити інфінітив.
Розкрити дужки: (не)можу, (не)спав, (не)вивчив, (не)написав, (не)допоміг,(не)визнав.
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/verb_part_no.html






                                         Учитель Авдєєнко В.О.
                                 Термін 16.03.2020-20.03.2020 р.р.
                                                Українська література
6 клас

1.     « Митькозавр з Юрківки…» Допитливість,винахідливість,кмітливість хлопчиків- головних героїв.
https://www.schoollife.org.ua/425-2018/
2.     Л.Воронина. Про письменницю. « Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9». Фантастична повість.
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=16039


Домашнє завдання: 1. Виписати усіх героїв повісті, до характеру кожного героя підібрати 5 прикметників (письмово). 2. Підр.стор.186 -200 читати, тест 1-3, пит.2 письмово.
<
               Теми і завдання  на 30.03.2020- 03.04.2020

                    Українська мова 6 клас  ( 3 години на тиждень ):
1.     Доконаний вид дієслів.
2.     Недоконаний вид дієслів.
3.     Часи дієслова. Минулий час.

                                     Правило:
                                                     6 КЛАС
        Дієслова бувають двох видів — доконаного або недоконаного. 

Дієслова доконаного виду
Дієслова недоконаного виду
Означають дію, завершену в минуло­му, або дію з вказівкою на її заверше­ність у майбутньому. Відповідають на питання що зроби­ти? (що зробив? що зроблю? що зро­биться?)
Означають незавершену дію без вка­зівки на її результат у минулому, тепе­рішньому чи в майбутньому. Відповідають на питання що робити? (що робив? що роблю? що буду робити? що робиться? що робитиму?)
списати, списав, спишу, спишеться
писати, писав, пишу, писатиму, пишеться

Видові пари. Дієслова доконаного та недоконаного видів, зазвичай, утворюють видові пари (вони відрізняються лише значенням виду): писати — написати, передавати — передати, виносити — винести, насипати — насипати (здебільшого таку пару утворюють спільнокореневі слова, що розрізняються префіксами або суфіксами, наголосами).
Деякі видові пари дієслів мають різні основи, тобто різне лексичне значення: брати — узяти; ловити — піймати
Деякі дієслова одновидові – не  мають видових пар (лише доконаний вид мають слова: схаменутися, налітатися, насидітися, стрепенутися, розговоритися; лише недоконаний вид мають слова: сподіватися, розмовляти, сподіватися, потребувати, поважати, ворогувати, ходити, мислити).

Творення. Форма недоконаного виду дієслів вважається основною, оскільки від неї творимо доконаний вид.
Дієслова доконаного виду утворюються від дієслів недоконаного виду за допомогою:
• префіксів: з- (с-, зі-), в-, за-, на-, по-, про-, при-, ви- (казати-сказати, нести-принести)
• випадіння голосних звуків у коренях слів (присилати – прислати, набирати – набрати)
• суфіксів (смикати – смикнути, зігрівати – зігріти)
• чергування звуків (перевозити - перевезти, зачіпати - зачепити, наголошувати - наголосити)
Дієслова недоконаного виду утворюються від дієслів доконаного виду за допомогою:
• суфіксів –а-, -ува-, -ва-: (зігріти – зігрівати, одягти – одягати, догнав - доганяти)
• зміни наголосу (розрі́зати – розріза́ти, скли́кати – склика́ти)
• у видових формах дієслів можуть чергуватися голосні звуки (прив[е]зти — прив[о]зити; вит[е]рти — вит[и]рати) або приголосні (заря[д]ити — заря[дж]ати; вико[с]ити — вико[ш]увати)

Дієслова недоконаного виду можуть уживатися в формах минулого, теперішнього, майбутнього часу (казав, вирішували, передавала, кажу, вирішуємо, передає, буду казати, казатиму, будемо вирішувати, вирішуватимемо, буде передавати, передаватиме). 
Дієслова доконаного виду можуть уживатися тільки формах минулого та майбутнього часу (сказав, вирішили, передала скажу, вирішать, передасть).
Зверніть увагу! Категорія виду притаманна для всіх форм дієслів.

                                                  
                                                      Правило:


Часи дієслова
Дієслово має три часові форми: теперішній, минулий і майбутній час.
Теперішній час вказує, що дія відбувається у момент повідомлення про неї, і відповідає на питання що роблю? Що робиш?: малюю, читаю.
Минулий час вказує, що дія відбулася до моменту повідомлення про неї, і відповідає на питання що робив? Що зробив?: намалював, прочитав.
Майбутній час вказує, що дія відбудеться після моменту повідомлення про неї, і відповідає на питання що зроблю? Що робитиме?: малюватиме, буде читати.
Дієслова недоконаного виду можуть уживатися в усіх часових формах. Дієслова доконаного виду можуть уживатися тільки у формах минулого та майбутнього часу.

МИНУЛИЙ ЧАС ДІЄСЛОВА.
Дієслова у формі минулого часу означають дію або стан, які відбулися до моменту розмови: розказав, пояснила, здивувало, мандрували.
Дієслова минулого часу змінюються за родами (в однині) та числами: розповів, розповіла, розповіло, розповіли. Бувають доконаного і недоконаного видів. 
Зверніть увагу! Дієслова минулого часу не змінюються зо особами, на особу у формах минулого часу може вказувати особовий займенник (Я розповів цікаву історію. Він розповів цікаву історію. Ти розповів цікаву історію).
Творення дієслів минулого часу. 
• Утворюються додаванням до основи інфінітива (без –ти, -ть) суфікса –в- у чоловічому роді (малював, писав) та –л- у жіночому, середньому родах і в множині (малювала, малювало, малювали; писала, писало, писали).
• Для дієслів чоловічого роду утворюється без суфікса, якщо основа неозначеної форми закінчується на приголосний: біг-ти — біг, нес-ти — ніс, допомог-ти —допоміг. Винятки: мести – мів, брести – брів, плести – плів.
У дієсловах минулого часу без суфікса відбувається чергування голосних: [о] – [і], [е] – [і] в корені: рости – ріс, нести – ніс, могти – міг.
Дієслова із суфіксом –ну-, що означають одноразову чи раптову дію, мають одну форму: стрибнути – стрибнув, крикнути – крикнув. Дієслова із суфіксом –ну-, що означають тривалу недоконану дію мають паралельні форми: мерзнути – мерз – мерзнув; мокнути – мокли – мокнули. Більш уживана в літературній мові форма без суфікса.
У дієсловах минулого часу в жіночому і середньому родах однини та в множині наголос падає на останній склад: почала, почало, почали. 

                              Домашнє завдання:
1.      Вивчити правила. Виконати тест.
2.     Утворити від інфінітива дієслова доконаного виду:
Спати, їсти, малювати, ходити,творити, фотографувати, читати,бризкати,співати. З двома ( на вибір) скласти речення.
3.     Утворити від інфінітива дієслова недоконаного виду:
Хотіти, змагатися, слухати, читати, мити, шити, фарбувати,лити, пити,грати. З двома ( на вибір) скласти речення.
4.     Утворити від інфінітива дієслова в минулому часі:
Чистити, шити, пити, чути, мазати, зволожувати,кусати, плавати.
5.     У наведеному нижче тексті виділити всі дієслова, визначити іх вид та час:
                           Весняні квіти
Закінчувалися суворі морози, на всьому відчувався подих весни. У лісі вже розтанули останні острівці снігу. Під весняними променями сонця запарувала земля. Сонячні зайчики заграли на галявині, вони наче хочуть розповісти всьому живому в лісі, що час прокидатися.
Цінна окраса наших лісів і дібров — конвалія. Її ніжні пахучі дзвіночки втілюють у собі радощі весни. Вона є однією з улюблених ранніх квітів. А скільки казок, легенд, повір’їв та міфів складено про цю чарівну квітку!
А онде між деревами під першим сонячним промінчиками з’являються проліски. Вони були зовсім маленькі і тендітні. Вперто і наполегливо пробивали вони товстий килим торішнього листя. Ніжні блакиті пелюстки, наче усміхаючись, тягнулись до сонечка. Від їхньої блакиті в лісі все затихає і теплішає. Квіти були такі ніжні, що навіть шкода було їх зривати. 


Українська література 6 клас
(2    години на тиждень)
1.-2. Леся Воронина. « Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9».
    Домашнє завдання:
1.     Дочитати повість.Виконати тест ( нижче).
Підр. стор.229 № 1,2,3,7 письмово.           












                   6 клас,   тиждень 06.04.20202- 10.04.2020
                                      Українська мова
                                           Теми:
1. Правопис –ТЬСЯ, -ШСЯ в кінці дієслів. З.М. Усний твір-роздум про  вчинки людей на основі власних спостережень.
2.Теперішній час дієслів. Майбутній час дієслів.
3. Тренувальні вправи . 
                                           Інформація:
Дієслово на –ТЬСЯ  завжди пишемо із мяким знаком, а на –ШСЯ – завжди без мякого знака. Що робить? – сміється, що робиш? – смієшся .
                                                                                                                                   
                               ТЕПЕРІШНІЙ ЧАС.
Дієслова у формі теперішнього часу означають дію, яка збігається з моментом мовлення: роблю, каже, розповідають, говорю.
Змінюються за числами (однина, множина) та особами (І, ІІ, ІІІ). Бувають лише недоконаного виду.
Особа
Однина
Множина
І
-у (-ю)
Несу,
читаю,
сушу,
стою
-емо (-ємо), -имо (-їмо)
Несемо,
читаємо,
сушимо,
стоїмо.
Форми без кінцевого о (ходим, говорим, пишем) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.
ІІ
-еш (-єш), -иш (-їш)
Несеш,
читаєш,
сушиш,
стоїш
-ете (-єте), - ите (-їте)
Несете,
читаєте,
сушите,
стоїте
ІІІ
-е (-є), -ить (-їть)
Несе,
читає,
сушить,
стоїть
- уть (-ють), -ать (-ять)
Несуть,
читають,
сушать
стоять
КУЛЬТУРА мовлення. Наголошуймо правильно! Нести - несемо, несете, несла, несли, нестиму. Везти - веземо, везете, везла, везли, везтиму. Вести - ведемо, ведете, вела, вели, вестиму.

МАЙБУТНІЙ ЧАС ДІЄСЛОВА.
Дієслова у формі майбутнього часу означають дію або стан, які відбуватимуться вже після моменту розмови про них: зроблю, скажу, розповідатиму, буду говорити. Змінюються за особами (І, ІІ, ІІІ) та числами (однина, множина).
Розрізняють форми майбутнього часу доконаного й недоконаного видів.
Дієслова доконаного виду мають просту форму майбутнього часу (що зроблю?): прочитаю, розкажу, напишу, занесу, висушу. У простій формі доконаного виду дієслова мають такі ж особові закінчення, як і дієслова теперішнього часу.
ПРОСТА ФОРМА        Що зроблю?
Особа
Однина
Множина
І
-у (-ю)
Занесу,
прочитаю,
висушу,
постою
-емо (-ємо), -имо (-їмо)
Занесемо,
прочитаємо,
висушимо,
постоїмо
ІІ
-еш (-єш), -иш (-їш)
Занесеш,
прочитаєш,
висушиш,
постоїш
-ете (-єте), - ите (-їте)
Занесете,
прочитаєте,
висушите,
постоїте
ІІІ
-е (-є), -ить (-їть)
Занесе,
прочитає,
висушить,
постоїть
- уть (-ють), -ать (-ять)
Занесуть,
прочитають,
висушать
постоять
Дієслова недоконаного виду мають дві форми майбутнього часу: складну (що робитиму?) і складену (що зроблю?).
Складна форма утворюється додаванням до неозначеної форми особових закінчень –му, -меш, - ме, -мемо, -мете, -муть (залишок архаїчного слова йняти). Особові закінчення дієслів недоконаного виду складної форми майбутнього часу.
СКЛАДНА ФОРМА       Що робитиму?
Особа
Однина
Множина
І
-му
носитиму
-мемо 
носитимемо
ІІ
-меш
носитемеш
-мете
носитемете
ІІІ
-ме
носитиме
- муть
носитимуть
Складена форма утворюється сполученням неозначеної форми і допоміжного дієслова бути.
Трапляється, що допоміжне дієслово бути та неозначена форма дієслова, які утворюють складену форму майбутнього часу, розділені в реченні іншими словами: Буду я навчатись мови золотої (А. Малишко). Буде в пісні жить моя душа (П. Воронько). Інколи у складеній формі майбутнього часу одного допоміжного слова бути стосуються двоє і більше дієслів у неозначеній формі: Чи довго ми будемо блукати і шукати? (Леся Українка). Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти (Народна творчість).

Особові закінчення дієслів недоконаного виду складеної форми майбутнього часу.
СКЛАДЕНА ФОРМА        Що буду робити?
Особа
Однина
Множина
І
Буду носити
-емо 
Будемо носити
ІІ
-еш
Будеш носити
-ете
Будете носити
ІІІ
Буде носити
- уть
Будуть носити

Домашнє завдання:
1.Перепишіть прислів’я, вставте, де треба, знак м’якшення.
Без діла псуєт..ся сила.  З ким поведеш..ся, від того й набереш..ся. Колос повний до землі гнет..ся, а пустий угору дерет..ся. Порожня бочка гучит.., а повна мовчит.. . У тихому болоті нечиста сила  водит..ся.
           2. Із виділених дієслів утворіть дієслова за допомогою -ш, -шся, -ть, -ться.  Складіть з ними невеличкий текст ( 4-5 речень).
Мати, говорити, горіти, везти, казати, іти, вчити, бігти, ходити, кричати, малювати, працювати, ненавидіти, любити, боротися.
             3.Розподілити слова за часами ( теперішній, минулий, майбутній).
Думає, бігав, працювала, сидите, збудують, розмовляють, писатиму, ухвалив,розглянемо, виступатимуть, зробив, співає, розповість, захворіла, стукає, житиме, посміхаєшся, буде просити, прибіг.
              4. Усно скласти твір про випадок із життя, який вас вразив або запам’ятався . Чого цей випадок вас навчив?
                                 Українська література
                                                Теми:
1.     «Таємне товариство боягузів…».Стосунки між різними поколіннями в родині. Сюжет.
2.      З.М. Усний твір - характеристика персонажів твору.
                            Домашнє завдання:
1.     Дочитати повість.
2.     Підручник, стор. 229 № 1,2,3,5,7 письмово.


                                            Тиждень    13.04.2020- 17.04.2020 р.р.
                                                                         6 клас
                                                                   українська мова


1. Теперішній, майбутній час дієслів. Дієвідміни. 
2.  З.М. Усний твір-оповідання на основі почутого.
3.  Контрольна тестова робота ( "Дієслово" , 1 частина).

     

Дієвідміни. Правопис закінчень дієслів у теперішньому і простому майбутньому часах.

Дієслова в
теперішньому часі (що роблю? що робиш? і т.д.) і в
простому майбутньом  (що зроблю? що зробиш? і т.д.) змінюються однаково.
За характером закінчень дієслова в цих часах діляться на дві дієвідміни і залежно від дієвідміни мають такі буквені закінчення :
ЧислоОсобаДієвідміни
I
(братимати)
II
(мчатистояти)
Однина1-а-у, -ю-у, -ю
2-а-еш, -єш-иш, -їш
3-а-е, -є-ить, -їть
Множина1-а-емо, -ємо-имо, -їмо
2-а-ете, -єте-ите, -їте
3-а-уть, -ють-ать, -ять
Найчастіше правопис закінчень перевіряють за 3-ю особою множини: несемо, бо несуть (І дієвідміна)сидимо, бо сидять (II дієвідміна), але можна це так само робити за 3-ю особою однини.

Схема (алгоритм) визначення дієвідміни.

I дієвідмінаII дієвідмінаЗакінчення -уть, -ють?Закінчення -ать, -ять?Поставити дієслово в 3 ос. множини
До першої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -е- (-є-), а в 3-й особі множини закінчення -уть (-ють): пишеш, пише, пишемо, пишете, пишуть; співаєш, співає, співаємо, співаєте, співають.
До другої дієвідміни належать дієслова, які в усіх особах, крім 1-ї особи однини і 3-ї особи множини, в закінченнях мають -и- (-ї-), а в 3-й особі множини закінчення -ать (-ять): мовчиш, мовчить, мовчимо, мовчите, мовчать; стоїш, стоїть, стоїмо, стоїте, стоять.
Дієвідміна дієслова весь час залишається тою самою. Тому, щоб перевірити, що написати в закінченні: букву е чи и, є чи ї; закінчення -уть чи -ать, -ють чи -ять, — досить за будь-якою особою визначити дієвідміну цього дієслова.
Наприклад, чуємо [дишиемо] і вагаємося, яку букву писати в закінченні: е чи и. Змінюємо дієслово: [дише] (3-а особа однини) — виразно чується закінчення -е; отже, й у попередній формі треба написати е: дишемо. Так само чуємо [сидеите], а пишемо сидите, бо в закінченні форми [сидитˊ] чітко звучить и, не е.
У дієсловах на -ся у кінці 2-ї особи однини (що робиш?) вимовляємо [сˊ:а], але пишемо за морфологічним принципом -шся: [мнесˊ:а] — мнешся, [рвесˊ:а] — рвешся, [вчишсˊ:а] — вчишся (бо мнеш, рвеш, вчиш).
Так само в кінці 3-ї особи однини і множини (що робить? що роблять?) чується [цˊ:а], а пишеться -ться: [мнецˊ:а] — мнеться, [мнуцˊ:а] — мнуться; [вчицˊ:а] — вчиться, [вчицˊ:а] — вчаться (бо мнуть, вчить, вчать).
У 1-й особі множини (що робимо?) в кінці виступає о: вчимо, говоримо, промовляємо. Форми без кінцевого о (ведем, ходим) допускаються лише в поезії та в розмовному стилі.
Дієслова дати, їсти, відповісти (і всі на -повісти) в 1-й особі однини мають форму дам, їм, відповім, а в другій — даси, їси, відповіси (без кінцевого ш).
                     Домашнє завдання:
1. Визначити дієвідміну дієслів: їхати, спати, ходити, малювати, дати, їсти, молотити, грати, доїти, бути, хотіти, літати, бороти. 
З двома ( на вибір) скласти речення.
2. Контрольний тест буде викладено нижче. Його треба виконати і в Гуглі ( інтернеті) , і на окремому подвійному листочку, дату пишете ту,  у яку виконували тест.















Тиждень 13.04.2020- 17.04.2020
6 клас , українська література

1.Контрольна тестова робота ( буде нижче )
2.Гумористичні твори. Гумористичне і сатиричне  зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Леонід Глібов. Байка « Щука». Л.Глібов – визначний український байкар і поет.

                                               Домашнє завдання:
Підручник, стор. 223 конспект, читати байку « Щука», виписати визначення БАЙКИ.



Тиждень 21.04.2020-24.04.2020, 6-Б клас
Українська мова
Теми:
1.          Дієслова 1,2 дієвідміни. Букви –И, -Е в дієсловах 1,2 дієвідміни .
2.     -3. Тренувальні вправи.
Домашнє завдання.
Переписати речення. Підкреслити в них дієслова та визначити їх дієвідміну.
1.     Зірвалась буря — білим біла, свистить, кружляє заметіль і заганя в гаряче тіло голки холодні звідусіль; і обійма колючим роєм, і заміта вперед стежки, і нахиля переді мною кремезні клени і дубки (М. Гірник). 2. Тихо пливе блакитними річками льон. Так тихо, спокійно в зелених берегах, що хочеться сісти на човен і поплисти (М. Коцюбинський). 3. Стежки зміяться глибоко в житі, їх око не бачить, сама ловить нога. Волошки дивляться в небо (М. Коцюбинський). 4. Сонце сяє, вітер з травами говоре. Перед мною і за мною степ колишеться, як море (Я. Щоголів). 5. Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюються далекі тополі (М. Коцюбинський).

Українська література
Теми:
1.     -2. Викривальна і повчальна спрямованість байок Леоніда Глібова. Побудова байки. « Муха і Бджола», « Жаба і віл».
Домашнє завдання.
Виписати в зошит визначення понять «гумор», « алегорія», «сатира», « мораль», « байка». Читати байки.





6 клас,    тиждень    27.04.2020-01.05.2020 р.р.
Українська мова
Теми:
1.     З.М. Складання діалогу.
2.     Способи дієслів.
3.     Творення дієслів умовного способу.

                                                         Правила:
Дієслово має три способи: дійсний, умовний і наказовий.
ДІЙСНИЙ СПОСІБ виражає реальну дію або стан, які відбуваються, відбувалися чи відбуватимуться, відповідають на питання що роблю? що зробив? що робитимемо? та ін. Зорі світять, серед неба горить білолиций, верба слуха соловейка, дивиться в криницю (Т. Шевченко). 
Морфологічні ознаки. Дієслова в дійсному способі змінюються за часами (минулий, теперішній, майбутній), числами (однина, множина), у теперішньому та майбутньому часі за особами (перша, друга, третя), у минулому в однині за родами (чоловічий, жіночий, середній).
УМОВНИЙ СПОСІБ виражає дію чи стан, бажані або можливі за певних умов, відповідають на питання що зробив би? що робила б? що зробили б? та ін. Пішов би я в Україну, пішов би додому... (Т. Шевченко). 
Морфологічні ознаки. Дієслова в умовному способі змінюються за числами (однина, множина), в однині за родами (чоловічий, жіночий, середній). 
НАКАЗОВИЙ СПОСІБ виражає наказ, прохання, пораду, заклик до виконання дії, відповідають на питання: що роби? що зроби? що робімо? що зробімо? що робіть? що зробіть? Чесним словом лікуйся. (В. Кочевський). 
Морфологічні ознаки. Дієслова в наказовому способі змінюються за особами (перша, друга, третя) й числами (однина, множина).
   
                                      Умовний спосіб, творення:

Творення. Дієслова умовного способу творяться додаванням до форм минулого часу частки би (б), частку пишуть окремо від дієслів, при цьому після голосного вживаємо б, а після приголосного – би (співав би, співала б, співали б).
Частка може стояти після дієслова: Чи жила б Україна без кобзи-бандури? (І. Коваленко) або перед ним: Він би робив, та рукава болять (Народна творчість). Частка би (б) може бути відділена від дієслова іншими словами: Я б навіть сонцю одягнула вінок із житніх колосків! (Л. Рубан).
                                             Домашнє завдання:
1.     Визначити спосіб дієслів: грає, співав би, читав, нехай читає, гралися, співай.
2.     Від поданих інфінітивів утворити дієслова умовного способу: спати, жувати, летіти, думати, сміятись. З трьома ( на вибір) скласти речення.

Українська література, 6 клас,
тиждень 27.04.2020- 01.05.2020 р.р.

Теми:
 1.Степан  Руданський. Коротко про письменника. Співомовки – унікальне явище у свтовій літературі. Висміювання моральних вад і негативних рис характеру. « Добре торгувалось», « Гуменний».

  2. Авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю.
«Запорожці у короля», « Свиня свинею».

                                            Домашнє завдання:
Читати стор. 242-246. Виписати визначення « співомовка», готуватись до самостійної роботи.

                           


Тиждень 04.05.2020-08.05.2020 р.р.
6 клас , українська мова
Теми:
1. Творення дієслів наказового способу.
2. Буква ь у дієсловах наказового способу.
3. Стилістичні можливості способів дієслова.
                                               Інформація:
 Наказовий спосіб твориться від основи теперішнього часу. Для цього від 3-ї особи однини* (він, вона, воно що робить?) відкидаємо закінчення: пиш(е), сид(ить), стан(е), співай(е), повір(ить) — і до одержаної основи додаємо закінчення наказового способу.

Під наголосом та після збігу приголосних додаємо:
а) у 2-й особі однини (ти) -и: пиши, сиди, підкресли;
б) у 1-й особі множини (ми) -імо: пишімо, сидімо, підкреслімо.
в) у 2-й особі множини (ви) -іть: пишіть, сидіть, підкресліть.
Ці закінчення зберігаються й тоді, коли префікс ви- перетягає на себе наголос: пиши — ви́пиши, ви́пишімо, ви́пишіть; неси — ви́неси, ви́несімо, ви́несіть.
В інших випадках:
а) у 2-й особі однини (ти) кінцевий зубний приголосний (“де ти з’їси ці лини”) пом’якшуємо**: стань, сядь, кинь, але: постав, розріж, повір;
б) у 1-й особі множини (ми) додаємо закінчення -мо: станьмо, сядьмо, киньмо, поставмо, розріжмо, повірмо;
в) у 2-й особі множини (ви) додаємо закінчення -те: станьте, сядьте, киньте, поставте, розріжте, повірте.
            
                                          Домашнє завдання:
► Записати зразки усної народної творчості, розташовуючи в логічній послідовності наведені слова і ставлячи їх у потрібній формі. Виділені слова записати у формі наказового способу.
1. Чужий, розум, учитися, але, свій, не, губити. 2. Бути, здоровенькі, себе, хвалити, не, інший, не, гудити. 3. Читати, книга, розум, набувати. 4. Вірити, більше, очі, свої, ніж, чужий, речам (мові). 5. Знайти — скакати не, згубити — плакати, не (Нар. творчість).
                                                    Творча робота
► Наведені дієслова записати в усіх формах наказового способу. Пояснити наявність або відсутність м’якого знака. З виділеними дієсловами скласти три спонукальні речення-заклики до підвищення мовної культури. Учити, уміти, сказати, писати, затямити, облишити, читати.
                                         Лексична п'ятихвилинка
► Наведені дієслова поставити у формі другої особи однини наказового способу. Дібрати до них антоніми.
Зразок. Уходити — уходь (приходь). Згадувати, будувати, вносити, звикати, байдикувати, крутити.
                                                Орфографічний практикум
► Записати дієслова. Пояснити вживання орфограм, які зустрілися в диктанті.
Беріть, злазьте, плачте, голублю, здобуватимемо, сиплеш, бережеш, крикнете, хай зроблять, хочеш, стоятимете, гляньте, ходімо, сміймося, нехай цвіте, шукай.
Тестове завдання
1. Знайдіть рядок дієслів, у яких правильно вжито знак м’якшення.
А Затямьмо, пробачьмо, помножмо.
Б Облишьмо, дозвольмо, підносьмо.
В Учить, киньмо, випишіть.
Г Порадімо, поставьмо, приголубьмо.
2. У якому рядку дієслова в наказовому способі будемо писати зі знаком м’якшення?
А Захистити, захищати.
Б Рушити, перестати.
В Берегти, рушати.
Г Кинути, порадити
                                     Українська література
                                                    Теми:
1. Павло Глазовий. Про письменника.  «Еволюція»,  « Найважча роль». Гумореска.
2. Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. « Заморські гості», «Похвала». Аналіз гуморесок.
                                       
                                      Домашнє завдання:

Підручник, стор. 250-252, стор. 252 № 1-4,5 письмово




Тиждень 12.05.-15.05
6 клас, українська мова
Теми:
1.Безособові дієслова.
2. Стилістична роль безособових дієслів.
3. З.М. Аналіз контрольного твору.
Інформація:
Звичайно, дієслова виражають дію, що її виконує певна дійова особа. Учень пише твір. Наближається весна. У таких реченнях назва особи або вказівка на неї слугує підметом, а особова форма дієслова — присудком.
Проте є дієслова, які виражають дію без вказівки на її виконавця. Це безособові дієслова: світає, морозить (неможливо поставити питання хто світає? хто морозить?). У реченнях, у яких вжито такі дієслова, не може бути підмета. Влітку світає дуже рано. Безособові дієслова змінюються лише за часами, їх форми в теперішньому і майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє, вечорітиме, буде веч
.оріти), а в минулому — форму однини середнього роду (посутеніло, не спалося). Безособові дієслова означають:
1) явища природи (розвидняється, підмерзає),
2) стихійні явища (замело, занесло, вигоріло),
3) фізичний стан людини або її відчуття (трусить, пече, ріже),
4) психічний стан людини (хочеться, не віриться, не спиться, тягне),
5) буття, існування (минулося, не стало),
6) випадковість явища, незалежність його від особи (щастить, таланить).
Домашнє завдання:
З поданого тексту випишіть у дві колонки особові й безособові дієслова. Яку стилістичну роль виконують безособові дієслова?
1.Цю історію хочеться казати найдорожчими словами, що даються людині в рідкі, неповторні години. 2. Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами, щоб незабутнє вигравало в них, як сонце на Великдень, і радувало людські серця у великі й важкі часи. 3. Хотілося би вишити слова, мов червоні квіти на холодних рушниках, і розвішати рушники в кожній хатині (О. Довженко).
Вправа з лінгвістичним ключем. Випишіть безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.
Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело, гріє (МОВА).
Випишіть безособові дієслова і визначте, до яких груп за значенням вони належать. Схарактеризуйте їх граматичні ознаки.
1) Не дрімалося у партизанському загоні — думалось про наступний день (Ю. Збанацький). 2) Роздощилося, щоденно квасить і квасить, а ти мусиш іти (Ю. Збанацький). 3) Хлопцям з голоду корчило ці лунки, в очах літали зелені й жовті метелики (І. Микитенко). 4) Надворі морозило, дув західний колючий вітер (А. Головко). 5) Під цим високим зоряним небом думається про все одразу (О. Сизоненко).
З кожним поданим дієсловом складіть і запишіть по два речення так, щоб це дієслово в одному реченні було особовим, а в другому — безособовим.
Наприклад: 1. Маленьке телятко пахло молоком і свіжим сіном. 2. Зранку вже пахло морозцем. У реченнях з особовими дієсловами визначте граматичні основи.
Червоніє, гуде, прибило, трясе.
Українська література:
Теми:
1.     З.М. Складання гуморесок.
2.     З.М. Свято українського гумору.
Домашнє завдання:

Скласти 1 гумореску на будь – яку тему. До неї намалювати ілюстрацію на Свято гумору. Виконані завдання надіслати на Вайбер 15.05. з 13.00 до 17.00. Прохання: виконані роботи підписувати лише власними іменами та прізвищами.




Тиждень  конторльних робіт 18.05- 22.05
6 клас,українська мова
Теми:
1.     Контрольний тест.
2.     Повторення. Частини мови. Аналіз домашніх робіт.
Нагадую : тестові контрольні завдання приймаються протягом 20
хвилин від написання роботи.         

Українська література

1.     Контрольний тест.
Нагадую: гумореска та  ілюстрація до неї – до вівторка  на Вайбер.









Комментариев нет:

Отправить комментарий